Tegenaanlooplijst les 1 t/m 6
Tijdens de lessen kan het voorkomen dat de leerlingen tegen bepaalde punten aanlopen, hiervoor hebben we een 'tegenaanlooplijst' beschikbaar. Met de tegenaanlooplijst is er per les uitgeschreven wat voor situaties zich mogelijk voordoen en hoe ze zijn op te lossen. Mocht het niet op te lossen zijn, zelfs niet bij gebruik van de tegenaanlooplijst, dan kan je hulp vragen via het helpvenster op deze pagina, om je vraag te kunnen stellen.
Les 1 Maak kennis met BEP
Echt ondersteuning is niet nodig bij deze les. Mogelijk hebben ze moeite met inloggen op hun google account vanuit school.
Les 2 Aan de slag!
Benadruk bij de leerlingen dat het materiaal waarvan de buitenkant is gemaakt kapot kan gaan en dat ze er voorzichtig mee om moeten gaan. Ze zullen maar één set krijgen.
Leerlingen zullen al snel tijdens deze les vragen hoe het in elkaar moet, omdat ze gewend zijn een stappenplan erbij te hebben. Verwijs ze dan naar hun online les en laat ze goed naar de afbeeldingen kijken. Het is heel interessant om deze situatie te observeren en te zien hoe de leerlingen hiermee omgaan.
Let op: paarse onderdeel goed in het groene onderdeel duwen
Mochten de leerlingen er echt niet uitkomen of lopen ze achter dan is hulp vanuit de leerkracht/docent mogelijk nodig. Hoe de buitenkant in elkaar moet is uitgelegd in een instructievideo en te vinden in het volgende document instructievideo. Deze video is niet gemaakt voor de leerlingen, maar voor de leerkracht/docent om vervolgens een tip te kunnen geven aan de leerling.
Les 3 Ontwerpen van BEP
Het personaliseren van de buitenkant kan bijna niks in fout gaan. Wel is het mogelijk om de leerlingen te instrueren zodat ze de gehele buitenkant kunnen gebruiken om te personaliseren en niet alleen het gezicht. Voor extra input zie www.pinterest.nl/BouwjeBEP
Mocht je zelf een ontwerp hebben die je graag wilt toevoegen aan de Pinterest van BEP. Mail dan een foto naar Info@bouwjebep.nl en vermeld Pinterest erbij.
Les 4 BEP’s binnenkant bouwen
Bij het bouwen van de puzzel zullen de leerlingen net zoals bij les 2 snel vragen hoe het in elkaar moet. Ook hier kan je ze nogmaals verwijzen naar de online les op hun laptop waarin voorbeelden staan. De leerlingen bemoedigen helpt ook al erg, vaak zijn ze te bang dat ze snel fouten maken. Fouten maken hoort bij dit proces en is niet fout maar juist goed om van te leren!
Ook hier geldt in het geval dat wanneer de leerlingen er niet uitkomen of achterlopen, hulp vanuit de leerkracht/docent mogelijk nodig zal zijn. Hoe de buitenkant in elkaar moet is uitgelegd in een instructievideo en te vinden in het volgende document instructievideo. Deze video is niet gemaakt voor de leerlingen, maar voor de leerkracht/docent om vervolgens een tip te kunnen geven aan de leerling.
Bij het samenvoegen van de buitenkant en de binnenkant kan het nog wel eens voorkomen dat het gezicht niet goed past over de wenkbrauw servomotoren. Kijk dan goed naar hoe de servomotoren in de oranje balk zitten. De kabel die uit de servomotor komt moet naar de binnenkant wijzen, dit geldt voor beide servomotoren.
Het kan zo zijn dat de leerlingen het niet voor elkaar krijgen om het gele tandwiel motor in de buitenkant te klikken van BEP. Het klikken van het gele tandwiel kan wat kracht vereisen en dus wat hulp van de leerkracht/docent nodig hebben.
Les 5 Aansluiten van de Micro:bit
Zodra de leerlingen de servomotoren gaan aansluiten op het uitbreidingsbord, kan het zijn dat ze met de vraag komen dat het niet werkt, ondanks dat ze het aangesloten hebben zoals aangegeven. Hierbij blijkt vaak dat de leerlingen niet goed letten op de kleurenvolgorden.
De stekkers moeten zo aangesloten zijn dat de zijde met de bruine draad aan de buitenkant staat (zie afbeelding 3).
-Afbeelding 3-
Les 6 Programmeren van BEP
In de voorbereiding van de lessen is het mogelijk dat een laptop vanuit school de micro:bit niet ziet/vindt. Dit kan mogelijk komen omdat vanuit de ICT-afdeling USB-poorten zijn uitgeschakeld. Raadpleeg in dit geval de ICT-afdeling.
Op het moment dat het de leerlingen gelukt is een programmering te maken en te downloaden op de micro:bit komt het voor dat de servomotoren nog niet bewegen. Als de servomotoren nog niet bewegen kan dit twee oorzaken hebben: de eerste is dat er nog geen batterij aangesloten is en de tweede optie is dat de schakelaar op het uitbreidingsbord wel aan moet staan (zie afbeelding 4).
-Afbeelding 4-
Als de schakelaar aangezet is, dan raden we aan de micro:bit te resetten, zodat de programmering van de leerling opnieuw uitgevoerd wordt. Dit kan met de resetknop (zie afbeelding 5).
-afbeelding 5-
-Einde artikel-