Uitleg les 1 t/m 7

Per les een korte uitleg wat de inhoud is en waar je als leerkracht/docent rekening mee kan houden voorafgaand de les. We beschrijven ook de optionele rol van de leerkracht/docent. Mocht je opmerkingen of aanvullingen hebben op (een van) de lessen, wees dan vrij om hier feedback op te geven. Met de gegeven feedback kunnen we de lessen direct verbeteren.


Einde lessenreeks

Het gereedmaken voor doorgeven van de leskist

Na de zes lessen volgt de afsluitende les, les nummer 7. Het advies is rekening te houden met de kunststof onderdelen, deze dienen aan het einde van de lessenreeks weer terug in de leskist te belanden zodat het klaar staat voor de volgende school.

Les 1 Maak kennis met BEP

Verwachte tijdsduur: +-10 tot 15 min.
Reden tijdsduur: Korte oriëntatie.

Deze les is vooral informatief. De leerlingen leren onder andere te werken met LessonUp en ervaren hoe ze moeten navigeren tussen verschillende pagina’s. Verder zoeken de leerlingen achtergrondinformatie uit over BEP en maken de leerlingen kennis met het stripverhaal van BEP en wie hierin voorkomen.

De rol van de leerkracht/docent: ter voorbereiding kunnen de inloggegevens van het google account van de leerlingen klaargelegd worden; deze is nodig om in LessonUp in te loggen.


Les 2 Aan de slag!

Verwachte tijdsduur: +- 10 tot 15 min.
Reden tijdsduur: Uitleg lasersnijder en houten onderdelen verzamelen.

De onderdelen, die los van de leskist geleverd zijn, gaan we behandelen, ook wel de buitenkant van de robot oftewel het lichaam genoemd. De onderdelen die als lichaam dienen zijn in aparte dozen geleverd, zijn van houtkarton en zijn het eerste deel van de puzzel. LET OP: deze onderdelen zijn breekbaar en krijgen ze maar één keer!

De rol van de leerkracht/docent: hulp kan mogelijk zijn bij de uitgifte van de houtkartonnen onderdelen. Helpen bij het in elkaar zetten is niet de bedoeling, kinderen mogen dit zelf ondervinden. Wel kan je helpen bij het denkproces en cryptische tips geven (zoals kijk eens goed naar de foto hoe het in elkaar zit of wat denk jij dat de onderkant is? Bep heeft namelijk ook voeten). Mochten ze er echt niet uitkomen dan kan de leerkracht/docent helpen en hebben we speciaal een instructievideo (video is te vinden op hulp.bouwjebep.nl).


Les 3 Ontwerpen van BEP

Verwachte tijdsduur: +-30 tot 50 min.
Reden tijdsduur: Stiften/verf/knutsel spullen verzamelen en BEP personaliseren naar een eigen karakter.

De houtkartonnen onderdelen mogen de leerlingen houden en kunnen ze dus ook naar hartenlust versieren, beplakken en een karakter aan geven. Dezen zijn naar eigen inzicht in te vullen. De leerlingen kunnen op eigen initiatief het karakter vormgeven.

De rol van de leerkracht/docent: kan van te voren richting geven aan het vormen van de karakter door er een thema aan te koppelen. Met het versieren van de buitenkant kan het niet gek genoeg, alle zijdes zijn te versieren en te beplakken. Voor ideeën en inspiratie kan je ook kijken op Pinterest (www.pinterest.nl/BouwjeBEP ). Ook is het mogelijk om attributen (mondjes, oren, armen, snorren, hoeden, dieren) te ontwerpen en op te plakken. De extra opplak attributen zijn te gebruiken voor het benadrukken van een emotie (Voorbeeld attributen zijn te vinden bij knutselmateriaal op hulp.bouwjebep.nl ). De attributen kan je mogelijk met magneetjes of klittenband bevestigen. Zo kan je wisselen tussen verschillende attributen.


Les 4 BEP’s binnenkant bouwen

Verwachte tijdsduur: +-20 tot 30 min.
Reden tijdsduur: Onderdelen verzamelen uit de leskist en uitvinden hoe het binnenwerk in elkaar moet.

Het tweede deel van de puzzel. Tijdens deze les gaan de leerlingen aan de slag met de onderdelen in de leskist uit de eerste en derde laag. De onderdelen bestaan uit gekleurd 3D-geprint kunststof en samengevoegd heb je de ogen en wenkbrauwen. Aan de hand van foto’s ingevoegd in de les kunnen de leerlingen er zelf uitkomen.

De rol van de leerkracht/docent: Helpen bij het in elkaar zetten is niet de bedoeling, kinderen mogen dit zelf ondervinden. Wel kan je helpen bij het denkproces en cryptische tips geven (zoals de kleur groen en oranje horen samen of alle witte onderdelen passen op paars). Mochten ze er echt niet uitkomen dan hebben speciaal voor leerkrachten/docenten een instructievideo (video is te vinden op hulp.bouwjebep.nl).


Les 5 Aansluiten van de Micro:bit

Verwachte tijdsduur: +- 15 t/m 30 min.
Reden tijdsduur: Onderdelen uit de leskist verzamelen. BEP aansluiten en testen.

De leerlingen mogen verder met de rest van het materiaal in de leskist uit de eerste en tweede laag. Tijdens deze les maken de leerlingen kennis met vier onderwerpen, 1-de micro:bit, 2-uitbreidingsbord, 3-de servomotor en 4-het aansluiten van de servomotoren op het uitbreidingsbord. De leerlingen krijgen uitleg wat de onderdelen zijn, wat het doet en hoe zij deze onderdelen moeten gebruiken. Voor het aansluiten staat per dia, foto’s met instructies hoe ze te werk moeten gaan.

De rol van de leerkracht/docent: Ondersteuning geven aan de leerlingen mag en kan nodig zijn. Ook bij deze les is het belangrijk dat ze zelf ondervinden hoe ze het moeten aansluiten en ze mogen vastlopen. Mogelijk kan je de leerlingen aansturen dat ze eerst elkaar helpen voordat ze hulp te bieden.


Les 6 Programmeren van BEP

Verwachte tijdsduur: +-60 tot 120 min.
Reden tijdsduur: Werken met programmeersoftware, leren programmeren, BEP tot leven brengen d.m.v. programmeren.

Het is zover, de leerlingen mogen BEP tot leven brengen! Het tot leven brengen van BEP doen we met behulp van een programmeerkabel en de laptop. In de les wordt uitgelegd wat programmeren is en hoe een micro:bit werkt. Het programmeren gaat via een Webbased programma, wat betekent dat er gebruik wordt gemaakt van een online programma in de webbrowser (dit gaat via makecode.microbit.org ). Het installeren van software is dus niet nodig.

Let wel op dat de leerlingen een eigen account maken op Makecode zodat hun programma niet verloren gaat.

De leerlingen gaan aan de slag met het in beweging krijgen van de ogen en wenkbrauwen. Met het bewegen van de ogen en wenkbrauwen is het mogelijk om emoties na te bootsen. De geprogrammeerde emotie samen met het zelf gemaakte ontwerp op de buitenkant maakt een gelaatsuitdrukking compleet. Het is mogelijk om geautomatiseerd of d.m.v. van de knoppen meerdere gelaatsuitdrukkingen te uiten of bij andere BEP’s aan te sturen.  

De rol van de leerkracht/docent: voor meer diepgang is het mogelijk emoties en gelaatsuitdrukking te bespreken met vragen zoals ‘hoe kijk je als je verdrietig bent’ en ‘welk gezicht trek je bij ergernis’ of 'welke situatie kan jij nog herinneren waarin je een duidelijke emotie hebt geuit'?


Les 7 inpakken van BEP

Verwachte tijdsduur: +-20 tot 40 min.
Reden tijdsduur: BEP demonteren en het DEMO programma terugzetten op de Micro:bit

Bij het knutselmateriaal vindt je de 'ogen' deze zijn uit te printen en mogen de leerlingen aan de achterkant van het gezicht plakken. Zodra de ogen zijn geplakt en de kunstof & elektronica onderdelen in de leskist zitten, mogen de leerlingen de buitenkant mee naar huis nemen of voor een ander doel in de klas gebruiken.

-Einde artikel-